Nejprve tedy z pohledu prodávajícího.
Prodávající zakoupí například jedno auto bourané na předek a druhé na zadní část.
Kupuje většinou od pojištovny, neboť jsou tyto vraky tzv. „totálkou“ a tudíž za cenu šrotu.
Tyto dva/tři/ vraky rozřízne a svaří tak, že vznikne po přelakování na první pohled „pěkné“ auto. Navíc, pokud zakoupí oba vraky s doklady, může zbylý doklad prodat, či na něho „postavit“ jiné vozidlo, které je celé, ale z nějakého důvodu doklady nemá – o tom ale zas jindy.
Pro rýpaly, kteří tvrdí, že se tomu dnes u nás již něděje, protože je zde drahá pracovní síla...mají částečně pravdu, protože pokud to u nás nedělají Ukrajinci, pak jsou tyto vraky naloženy na kamion a odvzeny na východ, kde je práce levnější a zpět přijede krásné auto a za zlomek ceny tohoto "servisu" u nás...
My budeme dnes prioritně řešit vozidlo sestavené více či méně dobře a povedeně ze dvou vraků.
Proč to dělají?
Musíme si nejprve uvědomit rozdíl ceny vozidla celého a cenu oněch dvou vraků.
Je to opět jednoduchá matematika.
Pro jednoduchost budeme abstrahovat od dalších průvodních zásahů, jako např. omlazení a stočení km, což jsou nejčastější průvodní jevy tohoto „byznysu“.
Příklad:
Dejme tomu, že vozidlo o němž se bavíme má prodejní hodnotu 200.000kč. Prodejce sežene po nehodě dva vraky dohromady za 50.000kč (většinou od pojištovny a většinou také levněji).
Práce (rozřezání, svaření, kytovaní a lak stojí dalších 50.000kč) – již se nám pomalu „klube“výsledná marže prodejce a to je v tomto případě 100.000kč. Prodejce ale tyto práce dělá proto aby byl levný a měl zákazníky a proto vozidlo neprodává za 200.000kč, nýbrž za svůdných 180.000kč.
Zákazník je lapen a má dobrý pocit, že je vozidlo v dobrém stavu a za krásné peníze. (vždyť má nový lak...)
Prodejce si mne ruce a spokojeně přepočítá svůj zisk 80.000kč...(pokud by byl generován pouze úkonem „ze dvou jedno“...)
A pohled kupujícího?
Rozdílem v ceně jsme opět nakousli prvotní zájem kupce. Je to totiž takový společný jmenovatel všech nešvarů, stáčením počínaje a krádežemi konče. Zkrátka cena nade vše.
To je to co má kupujícího dostat do bazaru. Další je šikovností prodejce.
A jak je to dál, pokud se nechá napálit a zakoupí toto vozidlo?
Začneme tím méně drastickým a to je například sjíždění pneumatik, takže váš pneumatikář vás bude milovat. Někdy se povede z takto upraveného vozidla udělat čtyřstopé vozidlo. Pohled na takto se „hrnoucí“ vozidlo po silnici působí komicky, ale pouze z pohledu vozidla jedoucím za ním, nikoli řidiče majícího neustalé lehce volant „v rejdu“...
Díky špatné geometrii může na vodě nebo v kolejích tzv:“plavat“ a pak na mokru či ledě bude opravdu „lahůdka“ toto vozidlo řídit. Jak to bude vypadat při prudkém výhybném manévru tzv.“losím testu“ nemusím asi více popisovat...
Dále k tomu drsnějšímu.
Co když nabouráte a vozidlo ve sváru praskne?
Víte, že tímto svářením se nikdy již nepodaří dosáhnout pevnosti a vlastností, jaké mělo vozidlo z výroby? (přesto že "odborníci" tvrdí opak...)
Víte, že vozidlo je skoro ve všech případech svařeno někde v okolí sedačky řidiče a spolujezdce?
A když s vozidlem budete spokojeně jezdit delší dobu, pak pravděpodobně začne rezavět a kde asi? Samozřejmě v místech, kde bylo svařeno. To proto,že tam není oštřeno proti korozi, jak tomu bývá z výroby. Navíc v místě sváru bylo dosaženo vysoké teploty a tudíž tam proběhla oxidace, která je pouze schována pod vrstvou kytu a laku.
Pokud s takovým vozem vydržíte opravdu dlouho, pak i bez nehody se vám pravděpodobně rozsype v místě svarů, protože zkrátka lidově řečeno svar „vyhnije“...
Je toto potřeba? Chcete v tomto jezdit, vozit děti?
Opět podvedený majitel spílá státu, proč se toto nějak neřeší. Opět proklíná špatnou legislativu... Ale skoro nikdy není slyšet něco ve smyslu „proč jsem chtěl to nejlevnější auto?“
Uvědomme si fakt, že pokud bude poptávka, tak nabídka nemá důvod nebýt...
Zajímavý a důležitý je pohled servisů.
Asi nejsem sám, kdo slyšel a to ne jednou zoufalé zvolání technika provádějícího pokus o seřízení geometrie vozu - „tohle auto je neseřiditelný...“
Ano, toto je jeden z projevů, ale nedá se nic dělat. Zkrátka se to seřídí tak nějak, ale výsledek raděj nikdo nechce znát.
Další věc je sjíždění pneumatik, jak jsem zmínil, tak prodejci pneu vás budou mít rádi, protože si s nimi budete za krátký čas tykat.
A jak to bude například po nehodě? Pokud ji tedy přežijete, tak asi auto bude na tzv“totálku“, což je stav, kdy se dá prodat na náhradní díly nebo do šrotu a tak některé servisy toto od vás odkoupí jako zdroj levných náhradních dílů.
Pohled pojištovny?
Pojištovna v případě nehody bude plnit /pokud vůbec bude/ velice omezeně - vždyť vozidlo již bylo bouráno a tudíž má velice sníženou hodnotu, tak vlastně proč by plnit ve 100% výši měla? To je logické...
Tak pak je klient, když přežije, velice nemile překvapen a nadává na pojištovnu, jak ho okradla...NE!
Pojištovna ho neokradla, okradl on sám sebe, jen si to nechce přiznat a tak se to hodí na pojištovnu...
(nejsem pojištovák, ani zástupce pojištovny, jen konstatuji fakta jak jsou)
Jak se bránit?
Dávat pozor na auta v nejnižších cenových relacích, raději se ji vyhýbat.
Dávat pozor na vozidla ojetá a podežele pěkným lakem bez škrábanců. Musí ladit celkový stav vozu s nájezdem. Kdo řekne, že ale některá auta mají folie a tak je po sundání lak nový - ano, ale 99% těchto automobilů jsou služební auta ve firmách, takže opět zvážit, jestli chci za každou cenu vylítané služební auto, co vypadá na oko pěkně?
Nechat si vozidlo zkontrolovat jak dle VIN (ušetří cestu) a také i fyzicky.
Vzít sebou k nákupu někoho, kdo se kontrolami živí a ví jak na to, má vybavení.
Pokud kupuji auto z dovozu, pak nikdy zde již dovezené, ale pěkně si udělat výlet s dovozcem až na místo - tak to děláme!
Jedině tak je trochu šance, že auto které zakoupíte nebude takto "poladěné"...
Přeji pěkný den a držím palce při výběru vašeho automobilu
David Koukol